Band: Sahara
Album: Sunrise
Year: 1974
Genre: kraut, prog rock
Country: Germany
Format: Lossless (FLAC+CUE+LOG+COVER)
На клавишах - Hennes Hering (ex-Out Of Focus)
Tracklist:
01.Marie Celeste
02.Circles
03. Rainbow Rider
04.Sunrise
Part 1 (Sunrise)
Part 1 (The Divinity Of Being)
Part 1 (Perception)
Part 1 (Paramount Confluence)
Part 2 (Aspiration)
Part 2 (Creativity)
Part 2 (Realisation)
Sahara developed out of Subject Esq. After some line-up changes in 1973, this Munich group was signed to Pan (an Ariola subsidiary) and changed their name to Sahara: Hennes Hering (keyboards, ex-Out Of Focus), Michael Hoffmann (moog, mellotron, vocals), Alex Pittwohn (harmonica, sax, vocals), Stefan Wissnet (bass, vocals), Harry Rosenkind (drums) and Nick Woodland (guitar, ex-Gift). The album Sunrise (1974) was recorded in the Autumn of 1973 at the Musicland Studios, Munich. This was an excellent example of complex German symphonic rock, clearly influenced by British bands such as King Crimson, Yes, Emerson, Lake & Palmer, Curved Air, Jethro Tull and others. Sunrise was nonetheless of an international quality, combining haunting melody lines with complex arrangements. The Sunrise suite filled the whole of side two. The album was also granted a British release on the Dawn label.
Sahara were never a stable unit. At the time of recording of "For All The Clowns" two years later, only Hering, Hoffmann and Wissnet remained from the 1974 line-up. The new members were: Gunther Moll (guitar, vocals) and Holger Brandt (drums, ex-Missing Link). The resulting album was another great effort - more polished and melodic with long, memorable songs like "The Mountain King" and the title track. Sadly, the band wasn't able to cope with more line-up changes when Brandt and Moll decided to leave, and consequently disintegrated in 1977. Sahara's legacy is two really great albums recommended for all fans of symphonic rock.
Поначалу (а это было в середине 60-х) группа (выходцы из Мюнхена) обзывалась просто The Subjects и наяривала биг-бит сродни "битлам" и "роллингам". В 69-м название изменили, а с ним изменилась и музыка, превратившаяся в оригинальную и сложную смесь инструментального джаза, жесткого рока, классических и блюзовых элементов, оттененную многоголосым вокальным планом. Клавишные (особенно орган) доминировали, но почти на равных шли духовые и гитары. Из-за финансовых неурядиц команда выпустила лишь один диск, но возродилась под названием Sahara уже в 1974. А ей повезло чуток больше, удалось заключить контракт с Ariola Records (через местную Pan Rec.). Сам музон перерос в симфо-прогрессив (входивший тогда в фавор), причем очень приличного уровня, вполне достойного выхода на международную сцену. Сложные аранжировки не мешали восприятию красивых мелодий. Увы, диск переиздала маленькая британская Dawn Records, а в самой группе началась текучка кадров. Но второй диск Sahara не уступал первенцу: отличные мелодии, отточенные инструментальные партии, вновь классные аранжировки. Несмотря на это, закрепить успех не удалось: после записи из группы ушло больше половины музыкантов, и, просуществовав без выпуска дисков до 1977-го, Sahara растаяла в пространстве.
http://hatross.by.ru/articles/artrock.shtml
Band:
Hennes Hering - keyboards
Michael Hofmann - woodwinds, Moog, Mellotron, vocals
Alex Pittwohn - harmonica, tenor saxophone, vocals
Harry Rosenkind - drums, tuned percussion
Stefan Wissnet - lead vocals, bass
Nicholas Woodland - guitars
Приятного прослушивания